*

Ari Alsio Laita runo tai päätäsi puno.

Kaikki blogit puheenaiheesta Pelit

Turun yliopiston harhainen dosentuuri

 

Englanninkielen game voi suomeksi tarkoittaa sekä peliä että leikkiä. Siitä ehkä  johtuu Turun yliopiston käsitteellisesti harhainen nimike  peli- ja leikkitutkimuksen dosentti, kuva 1. Nimetyn dosentin tutkimusala liittyy selvästi vain digipeleihin, kuva 2. 

Tutkimuksen epäpätevät rahoitusbyrokraatit

Tutkimukseen ja kehitykseen halutaan lisää rahaa. Ei se auta ennenkuin rahoituspäätöksiä tekevät byrokraatit vaihdetaan. 

Tekes panee miljoonia hömppään: 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/viihde/154408-tekes-pannut-miljoona...

Ja tukee pelien tekemistä, vaikka kyseessä on sisältötuotanto:

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/201625-tekes-hopsii-pelia...

Suomen Akatemia höpsii strategioista:

Käsitehömppää "opetusinnovaatioista"

Pelit ja opetusohjelmat eivät voi olla innovaatioita sen enempää kuin kirjat, sävellykset ja elokuvatkaan.  

”Suomen ja maailman kouluissa tapahtuu valtavasti hienoja asioita. Haluamme auttaa näitä innovaatioita leviämään. Tavoitteemme on olla maailman johtava opetusinnovaatioiden asiantuntija vuoteen 2020 mennessä”, HundrED:in toimitusjohtaja Saku Tuominen sanoo Kauppalehdessä.

Digipelit kehittävät vain pelaamistaitoja ?

Aivojumppa ei kehitä aivoja (kuva) vaan aivojumppataitoa ja digipelit kehittävät vain pelitaitoja. Miksi niihin kannattaa uhrata aikaansa. Lasten vanhemmat, jotka kuvittelevat pelit hyödyllisiksi, ovat väärässä.   Neuroplastisuus ohjaa aivot väärälle raiteelle. 

http://www.wsj.com/articles/brain-exercises-dont-live-up-to-the-hype-res...

 

Digipelien filosofiaa

Digipelien filosofia: Edetä pelissä mahdollisimman pitkälle tai kauan tyhjänpäiväiväisissä asetelmissa. 

Rohkenen epäillä, että lähes kirjan kuin kirjan tarinat voittavat pelien tarinat, pelejä silti väheksymättä. 

Hypoteesi: pelien fanien mielikuvitus on heikkoa, joten tarvitaan pelien "henkisiä kainalosauvoja" kiinnostavan kokemuksen synnyttämiseksi.

Pelillistäminen työssä taylorismia

"Esimerkki pelillistämisestä on erilaisten pistelasku- ja tavoitejärjestelmien hyödyntäminen työelämässä ja oppimisessa. Myös työelämän urakkapalkkiot ovat yliopistokeskuksen mukaan eräänlaisia pelillistettyjä työtilanteita, jotka perustuvat ulkoiseen palkitsemiseen." Suomalainen tutkimus: pelimäisyys parantaa työelämää. TiVi

Hyötypelit eivät ole pelejä

Ns. hyötypelit ja opetuspelit eivät useimmiten ole pelejä, kuva. Termiä peli käytetään harkitusti syöttinä. Toisaalta hyvä termi puuttuu. Ehdotus: 

hyötypeli -> avustin; 

opetuspeli -> oppimisto; 

Pankaa paremmaksi!

 

eKilpailuja eikä eUrheilua

Assembly Winter 2016 Counter-Strike-turnauksessa olivat termit eUrheilu ja eSport harhaisesti esillä. Pelaajia ei sentään nimitetty urheilijoiksi. Kilpailleminen ja urheilu eivät ole synonyymejä. Turnauksen katsojat eivät ole penkkiurheilijoita. 

Puhutaan  siis peleistä, pelaajista,  eTurnauksista, katsojista,  kilpapelaamisesta ja eKilpailusta, mutta ei urheilusta. Sama pätee myös shakkiin.

Pelit eivät innovaatioita eivätkä tutkimusta ja kehitystä 2

Toisin kuin Tekes Skenen organisaattorit kuvittelevat (kuva), pelit eivät ole innovaatioita sen enempää kuin romaanitkaan. 

Pelien tekemisessä luodaan sisältöjä, mikä ei ole ole tutkimusta ja kehitystä (muuten kuin työkalujen ja alustojen osalta). Tekesin pääjohtaja Soinin esityksen aihe (kuva) on pahasti harhainen, eikä peleistä ei ole malliksi Suomen teollisuudelle.

Onko pelitoimialaa edes olemassa?

Supercell tekee 99,9 % alan tuloksesta, kuva. Otsikon kysymys on aiheellinen. 

Outoa on myös, että peliyritykset laskevat markkinapaikoille menevät 30% liikevaihtoonsa. Supercell käyttää vuodessa 400 miljoonaa markkinointiin.

 

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset

Julkaise syötteitä